Monday, September 22, 2008

Νίκος Ευθυμίου

Νίκος Ευθυμίου
Η μοίρα έλαχε στον εφοπλιστή κ. Νίκο Ευθυμίου την περίοδο της θητείας του ως προέδρου της μεγαλύτερης εφοπλιστικής ένωσης της Ελλάδος, της Ευρώπης και του Κόσμου να γίνουν τρία μεγάλα επιτεύγματα. Το πρώτο είναι ότι ο ελληνικός εφοπλισμός έφερε ( κατά το έτος 2007) στη χώρα συνολικά 17 δις ευρώ περίπου, που αποτελεί ρεκόρ όλων των εποχών. Το δεύτερο είναι ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατασκευάζουν αυτήν περίοδο 1.054 πλοία σε διάφορα ναυπηγεία κυρίως της Ασίας και της Κίνας.
Ποτέ άλλοτε δεν έγιναν τόσες πολλές μαζικές παραγγελίες για την κατασκευή πλοίων. Το τρίτο είναι ότι η συνολική χωρητικότητα των ελληνόκτητων πλοίων ξεπέρασε κάθε προσδοκία, αφού υπερέβη τα 4.200 πλοία συνολικού τονάζ 250 εκατομμυρίων dwt περίπου. Επίσης με την συνέπεια, την μεθοδικότητα και την αποτελεσματικότητα και κυρίως με την ιώβεια υπομονή του, έπεισε την κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Καραμανλή να λάβει μέτρα τον Ιανουάριο του 2007, που ουσιαστικά δημιούργησαν σοβαρές και ρεαλιστικές προϋποθέσεις ώστε να ενισχυθεί η ελληνική σημαία με σημαντικό αριθμό ποντοπόρων πλοίων και να σταματήσει την φυγή των πλοίων προς άλλα νηολόγια, σε μια εποχή που έπαιρνε μαζικές διαστάσεις.Ο εφοπλιστής κ. Νίκος Ευθυμίου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1946 και προέρχεται από μια γνωστή ναυτιλιακή οικογένεια που ξεκίνησε την εφοπλιστική της δραστηριότητα πριν από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Πατέρας είναι ο Δημήτριος Ευθυμίου. Σπούδασε Ναυτιλιακά στο City College του Λονδίνου. Στη συνέχεια υπηρέτησε τη στρατιωτική του θητεία στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας ως ναύτης του Λιμενικού Σώματος. Το 1970, έτος που επέστρεψε από την βρετανική πρωτεύουσα, εργάσθηκε στην οικογενειακή ναυτιλιακή επιχείρηση. Το 1973 ο Ν. Ευθυμίου σε συνεργασία με τον Μάρκο Φράγκου δημιούργησε την Liberty Maritime Agency Ltd. Με την συμπλήρωση δέκα ετών, δηλαδή το 1980, ανέλαβε την πλήρη και την απόλυτη ευθύνη της εταιρείας. Σήμερα διευθύνει την ναυτιλιακή εταιρεία Efthymiou D. Shipping S.A. η οποία διαχειρίζεται με σύνεση ένα σημαντικό αριθμό πλοίων, που δεν ξεπέρασε τα δέκα πλοία.Ο πατέρας του ΔημήτρηςΝ. Ευθυμίου ασχολήθηκε με τον εφοπλισμό από το 1936. Το έτος 1953 ίδρυσε μαζί με τους Αντώνη Αγγελικούση και Π. Καλούδη την εταιρεία «Α. Αγγελικούσης – Δ. Ευθυμίου», ενώ ταυτόχρονα διατηρούσε την προσωπική του ναυτιλιακή εταιρεία η οποία διέθετε δικά της πλοία, αλλά διαχειριζόταν και πλοία άλλων πλοιοκτητών. Το 1960 η εταιρεία που διατηρούσε μαζί με τον Α. Αγγελικούση συμμετείχε στην ναυτιλιακή κοινοπραξία Pegasus Ocean Services που είχε έδρα το Λονδίνο και την οποία είχαν ιδρύσει οι οικογένειες Περατικού, Αδριανόπουλου και Ιγγλέση. Το 1968 αποχώρησε ο Δ. Ευθυμίου από την Pegasus και μαζί πάλι με τον Α. Αγγελικούση ίδρυσαν την εταιρεία Angelef. Το 1971 αυτονομήθηκε και περιορίσθηκε στη διεύθυνση της δικής του εταιρείας.Η ενασχόληση του κ. Ν. Ευθυμίου με τα κοινά του εφοπλισμού και γενικότερα με τα προβλήματα της ελληνικής ναυτιλίας του έχουν δώσει μια τεράστια πείρα που απέκτησε σταδιακά, από το διοικητικό συμβούλιο του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου, της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, της ECSA, δηλαδή της Ένωσης Ευρωπαϊκών Εφοπλιστικών Ενώσεων. Επίσης υπήρξε ιδρυτικό μέλος της HELMEPA και από τους βασικούς υποστηρικτές της ιδέας του Γιώργου Π. Λιβανού για την στροφή του ελληνικού εφοπλισμού προς την ποιότητα της ελληνικής ναυτιλίας και της προστασίας του θαλασσίου περιβάλλοντος. Μία από τις μεγάλες του αγάπες είναι ο Ολυμπιακός, του οποίου διετέλεσε πρόεδρος σε μια δύσκολη περίοδο, όταν ο ιστορικός σύλλογος του Πειραιά πέρναγε την κρίση που δημιούργησε η φυγή και η φυλάκιση αργότερα του Γ. Κοσκωτά. Είναι ένας από τους έντεκα εφοπλιστές που συγκρότησαν το 1979 την ΠΑΕ Ολυμπιακός, με πρόεδρο του κ. Σταύρο Νταϊφά. Ο Στ. Νταϊφάς ήταν τότε αντιπρόεδρος της Ε.Ε.Ε. και ο Ν. Ευθυμίου ήταν ταμίας της ΕΕΕ και ταυτόχρονα ταμίας της ΠΑΕ Ολυμπιακός. Ήταν ένας από του δύο (ο άλλος ήταν ο αείμνηστος Μιλτιάδης Μαρινάκης) που δεν πούλησε τις μετοχές του στον Γιώργο Κοσκωτά, το 1998, όταν οι υπόλοιποι τη αρχικής παρέας των εφοπλιστών παρεχώρησαν τις μετοχές τους στον τότε πρόεδρο της Τράπεζας Κρήτης.Ο Νίκος, είχε και ένα αδελφό, τον Εμμανουήλ Δ. Ευθυμίου, που γεννήθηκε στον Πειραιά στις 21 Φεβρουαρίου του 1955, αλλά που πέθανε πρόωρα στο Παρίσι στις 30 Μαίου του 1990, σε ηλικία 35 ετών.Ο κ. Ν. Ευθυμίου όταν ανέλαβε για πρώτη φορά πρόεδρος της Ε.Ε.Ε. τόλμησε να επισημάνει ότι στην Ελλάδα υπάρχει «διεφθαρμένη κρατική γραφειοκρατία» και δεν δίστασε να τονίσει ότι αν απαιτηθεί πρέπει «να πέσουν κεφάλια». Στήριξε την πολιτική του Κ. Καραμανλή από την πρώτη στιγμή και πρωτοστάτησε υποστηρίζοντας το δόγμα της «ηθικής και της διαφάνειας» στην πολιτική ζωή του τόπου. Βέβαια, το 2004 έδωσε πίστωση χρόνου στην κυβέρνηση του Κ. Καραμανλή ώστε να λάβει μέτρα για τη ναυτιλία, αλλά ταυτόχρονα την είχε προειδοποιήσει ότι «τα πλοία δεν περιμένουν, αφού υπάρχουν πιο φθηνές σημαίες, όπως είναι η Μάλτα και η Κύπρος». Η χαρισματική του επιμονή στην επιχειρηματολογία του και η ιδιοφυής του υπομονή έφερε τον Ιανουάριο του 2007 τα αποτελέσματα. Η κυβέρνηση υιοθέτησε μέτρα που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα του υπό ελληνική σημαία ποντοπόρου πλοίου.Ο Νίκος Εθυμίου, εκφράζοντας την αγωνία του για «την καρδιά της ναυτιλίας» που είναι ο Πειραιάς υποστήριξε από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε πρόεδρος της ΕΕΕ ότι «η καθυστέρηση της δημιουργίας του ναυτιλιακού κέντρου, έπαιξε τον δικό της ρόλο στη βαθμιαία αποδόμηση του οικονομικού ιστού του» και επεσήμανε: « Η μετακίνηση ναυτιλιακών γραφείων στην πρωτεύουσα και στην περιφέρεια της Αττικής, πήρε τα τελευταία χρόνια ανησυχαστικές διαστάσεις» και εξέφρασε την άποψη ότι « μετά τη λειτουργία των ολυμπιακών έργων προσπέλασης στην πόλη, να περιορισθεί ή και να σταματήσει. Εάν και εφόσον, δεν καθυστερήσει περισσότερο η οργάνωση της υποδομής του. Μιας υποδομής που πρέπει να περιλαμβάνει, πολεοδομικές αναμορφώσεις στην παραλιμένια περιοχή και στο ιστορικό κέντρο, επάρκεια χώρων στάθμευσης, επάρκεια κτιριακών εγκαταστάσεων και βέβαια κατάλληλους θεσμούς». Ο κ. Ν. Ευθυμίου ισχυρίζεται ότι η μετεγκατάσταση των ναυτιλιακών γραφείων από τον Πειραιά, αποδομεί τον οικονομικό ιστό του. Επίσης έχει τονίσει επανειλημμένα ότι «αυτό συμβαίνει επειδή καθυστερούν να ληφθούν μέτρα μετεξέλιξης του Πειραιά σε διεθνούς ναυτιλιακού κέντρου και από την απροθυμία να ενισχυθεί η ελληνική σημαία.Η άποψη του κ. Ν. Ευθυμίου για τον ρόλο του ελληνικού εφοπλισμού είναι ξεκάθαρος και λέει: «O ελληνικός εφοπλισμός είναι αναμφισβήτητος και πεντακάθαρος Ολυμπιονίκης. Διατηρεί και ενισχύει περαιτέρω την πρωτοπορία της και συγχρόνως, κέρδισε, χωρίς στο μεταξύ να επαναπαυθεί, το στοίχημα της ποιότητας με μια εκ βάθρων ανανέωση του μεγάλου στόλου της» και επισημαίνει: «Αυτό δεν το ισχυριζόμαστε εμείς, το λένε τα στοιχεία και οι αριθμοί οργανισμών διεθνούς κύρους, το λένε ανεπιφύλακτα, φίλοι και ανταγωνιστές, το επιβεβαιώνει η ένταξη της ελληνικής σημαίας στο Σύστημα “QUALSHIP 21” της Αμερικανικής Coast Guard που αξιολογεί το ιστορικό κάθε πλοίου και κάθε εταιρίας με αυστηρότατα κριτήρια, ακόμη, το Ειδικό Πρόγραμμα για τα Δεξαμενόπλοια του Τμήματος Οικολογίας της Πολιτείας της Ουάσιγκτον, που βράβευσε ελληνικά πλοία για την «σχολαστική προσαρμογή τους» σε όλες τις απαιτήσεις των διεθνών κανόνων ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος. Η συνεχής παρουσία, άλλωστε, της Ελληνικής Σημαίας στην «Λευκή Λίστα» των χωρών του Paris M.O.U.είναι μία ακόμη απόδειξη για του λόγου το αληθές, κατέληξε.

No comments: