Monday, September 22, 2008

Στέλιος Χατζηιωάννου

Στέλιος Χατζηιωάννου

Ο Στέλιος Χατζηιωάννου, γεννήθηκε στις 14 Φεβρουαρίου του 1967 και θεωρείται ένας από τους πιο διορατικούς νέους επιχειρηματίες. Αποφοίτησε από το London School of Economics και του City University Business School και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος με εξειδίκευση στο Shipping Trade and Finance. Είναι ένας από τα πιο αγαπημένους φοιτητές του καθηγητή Κώστα Γραμμένου, ο οποίος συχνά δηλώνει ότι ο Στέλιος είναι ιδιοφυής.Ο Στέλιος άρχισε την καριέρα του εργαζόμενος στη ναυτιλιακή εταιρία του πατέρα του Troodos, η οποία γιγάντωσε στον πόλεμο του Περσικού, αφού από τον ναύλο κάθε ταξιδιού ενός δεξαμενοπλοίου, εξασφάλιζε την αγορά ενός άλλου.Το ανήσυχο πνεύμα του, η απεριόριστη φιλοδοξία του τον οδήγησαν να αυτονομηθεί από την οικογένεια και να ιδρύσει την εταιρία Stelmar Tankers το 1992. Βέβαια, το ατύχημα ενός πλοίου της Troodos στην Ιταλία και η απώλεια της ζωής ναυτικών τον ταλαιπώρησαν σημαντικά. Το περιστατικό αυτό ήταν η αιτία να πάρει την απόφαση να εγκαταλείψει τα παρήλικα και υποσυντήρητα πλοία και να στραφεί στην κατασκευή νεότευκτων δεξαμενοπλοίων.Την ίδια περίοδο αναλαμβάνει πρόεδρος της Cyprus Marine Environment Protection Association, ενός μη κερδοσκοπικού σωματείου. Το μεγάλο «μπαμ» το τόλμησε το 1995 όταν δημιούργησε την Easyjet. Τρία χρόνια αργότερα το 1998 ιδρύει το Easy Group, το οποίο περιλαμβάνει μια σειρά από εταιρίες που λειτουργούν κάτω από το concept easy, όπως τις easyCar, easyValue, easyMoney, easyInternetCafe. Οι Έλληνες περαστικοί από την Όξφορντ Στρήτ προτιμούσαν το ίντερνετ καφέ του Στέλιου, αλλά έκπληκτοι διαπίστωναν ότι δεν είχε ελληνική γραμματοσειρά στους υπολογιστές.Ο Στέλιος Χατζηλϊωάννου πιστεύει ότι στη «δική του γενέτειρα, την Ελλάδα, κυριαρχεί ένας τύπος επιχειρηματία»: «εκείνος που αριστεύει στην εξυπηρέτηση ενός μόνο πελάτη, της κυβέρνησης» και ισχυρίζεται: «Το πρόβλημα με αυτούς τους ανθρώπους, τουλάχιστον για τα μάτια του κόσμου, είναι ότι επωφελούνται σε βάρος του φορολογούμενου, χάρη στους πολιτικούς που δεν έχουν αρχές. Καλώς ή κακώς, τείνουν να θεωρούνται «οι κακοί» που εκμεταλλεύονται το σύστημα. Το πραγματικό πρόβλημα για την οικονομία είναι ότι λιγότεροι νέοι άνθρωποι έχουν τη διάθεση να ρισκάρουν τα δικά τους λεφτά, ώστε να γίνουν πραγματικοί επιχειρηματίες».Ακριβώς για αυτόν τον λόγο ο Στέλιος επέλεξε τη Βρετανία, πριν από χρόνια, για να ξεκινήσει το πρώτο του εγχείρημα με τη χαρακτηριστική ονομασία «easy», δηλαδή με τις χαμηλού κόστους αερογραμμές «easyJet». Επέλεξε τη Βρετανία, και όχι την Ελλάδα, και ο πατέρας του και χρηματοδότης του, συμφώνησε. «Το πίστεψε τότε και πλέον είναι σίγουρος ότι η Βρετανία έχει το καλύτερο νομικό σύστημα στην Ευρώπη, το οποίο μπορείς να εμπιστευθείς». Ο ίδιος χαρακτηρίζει τον εαυτό τον «οικονομικό μετανάστη που έχει πλούσιο πατέρα»Αμέσως μετά την εντυπωσιακή επιτυχία της easyJet, της μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρίας χαμηλού κόστους στην Ευρώπη, ο Στέλιος εφάρμοσε τις ίδιες αρχές για τον περιορισμό του κόστους και στα easyInternetCafe το 1999.Οι εταιρίες του easyGroup περιλαμβάνουν τις easyCar, easyMoney και easyValue, όπως και άλλες που σχεδιάζονται για το μέλλον.Τα easyInternetCafι είναι μία αλυσίδα καταστημάτων που παρέχει τον φθηνότερο τρόπο για απλή και γρήγορη διασύνδεση με το Internet, χρησιμοποιώντας πλήρως αυτοματοποιημένες διαδικασίες αυτοεξυπηρέτησης (self-service).Βέβαια, ο Στέλιος πολλές από τις εταιρείες που δημιούργησε τις έχασε, αφού οι τράπεζες και άλλοι μέτοχοι τον ανέτρεψαν. Ωστόσο, όταν μπήκε στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης συγκέντρωσε χρήματα για την αγορά δέκα πλοίων αξίας 35 εκατομμυρίων δολαρίων τον ένα, όταν στην Κορέα τα πλοία αυτά ναυπηγούνταν μεσυμβόλαια 25 εκατομμυρίων δολαρίων.Ο Στέλιος τον Φεβρουάριο του 2004 πώλησε τις μετοχές τους στην eazyJet προκειμένου να δραστηριοποιηθεί στις κρουαζιέρες.Συνολικά πώλησε τέσσερα εκατομμύρια μετοχές της αεροπορικής εταιρίας easyJet , αλλά ο διεθνής οικονομικός τύπος τον κατέκρινε ότι ξεπουλούσε τον εταιρεία. Ο ίδιος δήλωσε ότι "παραμένει ένθερμος υποστηρικτής του επιχειρηματικού μοντέλου που ανέπτυξε”.Το 2006 ο Στέλιος ανακοίνωσε από την Αθήνα το νέο επιχειρηματικό εγχείρημα της εταιρείας easyCruise. Πρόκειται για διείσδυση στον χώρο της κρουαζιέρας, για επταήμερες κρουαζιέρες στη Μεσόγειο, με στόχο κυρίως τους νέους που δεν επιθυμούν να ξοδέψουν πολλά χρήματα. Το επιχειρηματικό αυτό σχέδιο βασίστηκε σε συνταγή που εφαρμόστηκε στην Εasyjet για τις κρατήσεις των θέσεων. Το πρώτο πλοίο της εταιρίας, το easyCryiseOne, το οποίο ναυπηγήθηκε το 1990 ως κρουαζιερόπλοιο, αλλά μετασκευάστηκε εξ ολοκλήρου, είναι 170 κλινών. Οι κρουαζιέρες άρχισαν στις 6 Μαΐου και ο ενδιαφερόμενος έχει τη δυνατότητα να επιλέξει λιγότερες μέρες, με κατώτατο όμως πλαφόν δύο διανυκτερεύσεις. Οι τέσσερις καινοτομίες που έφερε ο Στέλιος είναι ότι το πλοίο παραμένει στο λιμάνι τις νύχτες, ότι προωθεί την πώληση μέσω Internet, κρατά τη δαπάνη ανά επιβάτη χαμηλή και λέει όχι στις κρουαζιέρες πακέτο. Το 2007 μεταφέρει το πλοίο στην Ελλάδα και κάνει κρουαζιέρες στο Σαρωνικό και στο Αιγαίο, ενώ το 2008, με το σλόγκαν «το πρωί μαντολάτο, το βράδυ μαντολίνο» κάνει κρουαζιέρες στα νησιά και στα λιμάνια του Ιονίου Πελάγους.Το 2000 ο Στέλιος προσπάθησε να εισάγει μετοχές της εταιρείας στο Χρηματιστήριο της Κύπρου, αλλά οι πατριώτες του πρόβαλλαν πολλά εμπόδια με αποτέλεσμα να μην τελεσφορήσει η κίνηση του. Μάλιστα η Κυπριακή εφημερίδα «Ο Πολίτης" έγραψε στο κύριο θέμα με τίτλο "Εμπλοκή για Χατζηιωάννου" ότι με οργή εκφράστηκε ο ιδιοκτήτης της ναυτιλιακής εταιρείας STELMAR Maritime Holdings Ltd, Στέλιος Χατζηιωάννου για την "κωλυσιεργία και τα προβλήματα που παρεμβάλλονται στην εισαγωγή της εταιρείας του στο Χρηματιστήριο Κύπρου". Επίσης η "Cyprus Mail" υπό τον τίτλο "Μεγιστάνας επιτίθεται κατά των χρηματιστηριακών αρχών" έγραψε ότι ο Στέλιος Χατζηιωάννου κατήγγειλε καθυστέρηση στην εισαγωγή της εταιρείας του "Stelmar" στο Χρηματιστήριο Αξιών Κύπρου και απείλησε ότι σε περίπτωση που η αίτηση εισδοχής παρεμποδιστεί θα μεταφέρει τις επιχειρήσεις του αλλού». Ο Στέλιος, όμως είχε και άλλη μία διαμάχη με την βρετανική τράπεζα Βarclays για τις δραστηριότητες της εταιρείας του στο αεροδρόμιο του Λούτον. Να θυμίσουμε ότι έπειτα από την εξαγορά του 65% του αεροδρομίου του Λούτον αντί 15 εκατ. στερλινών, η Βarclays τετραπλασίασε τα κόμιστρα προσγείωσης με αποτέλεσμα να πληγεί η αεροπορική εταιρεία του Σ. Χατζηιωάννου και να αναγκαστεί να αυξήσει την τιμή των εισιτηρίων. Στη συνέχεια η Βarclays πώλησε το μερίδιο της αντί 82 εκατ. στερλινών. Έκτοτε, ο επιχειρηματίας ξεκίνησε μια ευφάνταστη δυσφημιστική εκστρατεία εναντίον της τράπεζας στην οποία περιλαμβάνεται και το μήνυμα «σχίστε την πιστωτική σας κάρτα της Βarclays», ενώ παράλληλα κυκλοφόρησε δική του πιστωτική κάρτα.Η εταιρεία easyOffice, παρέχει επαγγελματικό χώρο σε χαμηλό κόστος και είναι η τελευταία επιχειρηματική κίνηση του Στέλιου Χατζηιωάννου. Η easyOffice ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στην ακριβή λονδρέζικη περιοχή του Kensington. Εάν η ιδέα του να νοικιάζει κανείς γραφείο για 99 λίρες την εβδομάδα βρει απήχηση, τότε η easyOffice θα επεκταθεί και στην υπόλοιπη Βρετανία. Ο Στέλιος, λανσάρει και μια σειρά ρολογιών. Η σειρά easyWatch απευθύνεται σε ολόκληρη την οικογένεια, αποστέλλεται δωρεάν και συνοδεύεται από 12μηνη εγγύηση. Τον Νοέμβριο του 2006 πήρε το τίτλο του Sir για τη συνεισφορά του στην επιχειρηματικότητα.Ο Στέλιος εμφανίζεται τα τελευταία χρόνια χωρίς γραβάτα, θέλοντας να δηλώσει ή την απλότητα του ή την διάθεση του να χλευάσει τον καθωσπρεπισμό. Το σίγουρο είναι ότι δημιουργεί εταιρείες, με νέα προϊόντα, με ευφάνταστες ιδέες, αλλά είτε τους πουλάει, είτε υποχρεώνεται να απολέσει τη διαχείρισή τους. Από αυτή την ιστορία όμως είναι ο μοναδικός Έλληνας επιχειρηματίας που ταράζει τα οικονομικά της Ευρώπης και όχι μόνο και είναι μόνο 41 ετών, ανύπαντρος και προπάντων πλούσιος.

No comments: