Monday, September 22, 2008

Βίκτωρ Ρέστης

Βίκτωρ Ρέστης

Ο κ. Βίκτωρ Ρέστης θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους Ελληνες εφοπλιστές, αφού διαθέτει 70 πλοία, αλλά όχι με την ελληνική σημαία, ωστόσο το τελευταίο διάστημα επενδύει συνεχώς σε ελληνικές εταιρείες είτε είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών είτε όχι. Σε ηλικία λίγο πάνω από τα 40 είναι και τραπεζίτης, ασχολείται με τα media, συμμετέχει σε αλλαντοβιομηχανία, παρασκευάζει σούσι, πραγματοποιεί χερσαίες μεταφορές και ελέγχει ποσοστά σε δεκάδες άλλες μικρές και μεγάλες εταιρείες.
Τη ναυτιλιακή οικογενειακή εταιρεία Enterprises Shipping ίδρυσε το 1974 ο πατέρας του Σταμάτης Ρέστης, ο οποίος έζησε για χρόνια στη Νότια Αφρική και πέθανε τον Ιούλιο του 2004. Από τότε ο Βίκτωρ «κατακτά νίκες», άλλωστε το δηλώνει και το όνομά του.Τελευταία επιδεικνύει μια έντονη δραστηριότητα στην Ελλάδα και επενδύει σε συμμετοχές εισηγμένων εταιρειών, όπως στην αλλαντοβιομηχανία ΝΙΚΑΣ, που διαθέτει το 6,5% των μετοχών, αφού κατέβαλε περίπου 8 εκατ. ευρώ και στην F.G. Europe, το 5,5%, αφού έδωσε 3 εκατ. ευρώ. Βέβαια, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το ποσοστό του στη συγκεκριμένη εταιρεία θα αυξηθεί σταδιακά, καθώς ο λόγος που έφερε τον επιχειρηματία στην εταιρεία είναι οι δραστηριότητές της στον τομέα της αιολικής ενέργειας. Επίσης διαθέτει το 35% της εταιρείας Japonica AE, η οποία δραστηριοποιείται στον χώρο των catering και παρασκευάζει κυρίως «σούσι» για τα σουπερμάρκετ και για τα εστιατόρια. Επίσης διαθέτει ποσοστό και στη μεταφορική εταιρεία Imperio.
Τα ναυπηγεία και η ΟλυμπιακήΤον Οκτώβριο του 1991 εξασφάλισε από την Εμπορική Τράπεζα το Ναυπηγείο Περάματος με τίμημα 7,5 εκατ. δολαρίων. Τον Μάιο του 1993 αγόρασε τη Ναυτική Σιδηροβιομηχανία - ΝΑΥΣΙ, έναντι 350 εκατ. δραχμών. Τα δύο ναυπηγεία διέθεταν εκτάσεις 19.500 τ.μ. Τότε ονειρευόταν να ενοποιήσει τους δύο χώρους και να δημιουργήσει μια μεγάλη ναυπηγοεπισκευαστική μονάδα, ωστόσο το project αυτό δεν προχώρησε και τα αποτελέσματα από τις επενδύσεις αυτές δεν ήταν και τόσο επιτυχή. Τότε ο Βίκτωρας ήταν μόνο 25 χρονών.To 2002 ενδιαφέρθηκε να αγοράσει την Ολυμπιακή Αεροπορία, με την εταιρεία του Golden Aviation και η πρότασή του αφορούσε την αγορά του 70% των μετοχών της νέας εταιρείας που θα δημιουργείτο τότε και προσέφερε το ποσό των 150 εκατ. δολαρίων. Αλλά και αυτή η επενδυτική πρόταση δεν καρποφόρησε γιατί άλλαξαν οι πολιτικές επιλογές της τότε κυβέρνησης του ΠαΣοΚ. Αργότερα δήλωνε ευθαρσώς ότι τον ενδιαφέρει να αγοράσει την Ολυμπιακή μόνος του ή να συμμετάσχει σε ένα επενδυτικό σχήμα που θα εγκρίνει η κυβέρνηση.
Δυναμική είσοδος στα mediaΜία από τις πιο πρόσφατες επιχειρηματικές του κινήσεις είναι η αναγγελία για τη συμμετοχή του στη Multirama, που όπως έγινε γνωστό ο κ. Ρέστης θα καταβάλει στην αύξηση του κεφαλαίου το ποσό των 15 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη της εταιρείας. Η γενική συνέλευση έχει προγραμματισθεί για τις 16 Νοεμβρίου και διευκρινίσθηκε ότι ο εφοπλιστής θα πάρει 1.666.667 νέες μετοχές ονομαστικής αξίας 0,30 ευρώ με τιμή διάθεσης 9 ευρώ ανά μετοχή. Η δυναμική είσοδός του στον χώρο αυτό προεξοφλεί συνδυαστικές κινήσεις, καθώς πρέπει να συνυπολογισθεί ότι είναι και βασικός μέτοχος στην εταιρεία Symphony Εταιρεία Δίσκων ΑΕ, η οποία διαπραγματευόταν παλαιότερα να συμμετάσχει στο μετοχικό κεφάλαιο της Vivere Entertainment Εμπορική και Συμμετοχών ΑΕ.Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Ρέστης μπήκε στον χώρο του Τύπου στις 19 Απριλίου 2007, αγοράζοντας ένα μικρό ποσοστό και στη συνέχεια εξασφάλισε το 33,34% της Imako Media, έναντι 11,6 εκατ. ευρώ. Τώρα, η ενασχόλησή του με τα media, η εξασφάλιση των δικαιωμάτων του MTV, του Μαυροβουνίου, της Ρουμανίας, της Κύπρου και της Ελλάδας, η συμμετοχή του στην εκδοτική εταιρεία Ιmako με ποσοστό που υπερβαίνει το 33,34% και η πριν από λίγες ημέρες δημοσιοποίηση της πρόθεσής του να εξασφαλίσει το 20% της αλυσίδας Multirama, σε επικείμενη αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, η οποία θα γίνει μέσα στον μήνα Νοέμβριο, τον φέρνουν στο επίκεντρο των εξελίξεων και τροφοδοτεί διάφορα σενάρια για τις μελλοντικές του κινήσεις και τις βλέψεις του σε όλα τα Βαλκάνια, σε έναν αναπτυσσόμενο κλάδο.Επίσης φέρεται ότι συνομιλεί με καναλάρχη για την αγορά ενός περιφερειακού τηλεοπτικού σταθμού με έδρα τη Βόρεια Ελλάδα. Πάντως ολοκλήρωσε την αγορά του τηλεοπτικού σταθμού Smart, πρώην TV Πειραιάς που εντάσσεται στο σχέδιο που έχει για τα media.
Στόλος αξίας 6 δισ. δολαρίωνΟσον αφορά την ναυτιλιακή του δραστηριότητα, αυτήν την περίοδο υπολογίζεται ότι διαθέτει περί τα 70 πλοία διαφόρων τύπων και συμμετέχει σε δύο εισηγμένες στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης ναυτιλιακές εταιρείες, παρά το γεγονός ότι πώλησε μέσα στον Οκτώβριο του 2007 εννέα πλοία, από τα οποία εισέπραξε 700 εκατ. δολάρια. Με βάση τις τρέχουσες τιμές η αξία του στόλου του Βίκτωρα Ρέστη υπολογίζεται ότι υπερβαίνει τα 6 δισ. δολάρια!Ο κ. Ρέστης εξακολουθεί επίσης να κατέχει, από το 2006, το 51% της First Business Bank, αφού ματαιώθηκε η προσπάθειά του να πωλήσει το πλειοψηφικό πακέτο στην Aspis Bank του κ. Παύλου Ψωμιάδη, από την οποία αναμενόταν να εισπράξει 130 εκατ. ευρώ περίπου.
Κέρδη ακόμη και μέσα στις αποτυχίεςΤον Ιανουάριο του 2006 η Enterprises Shipping τιμήθηκε με το βραβείο των Lloyd's List Awards ως η καλύτερη εταιρεία με φορτηγά πλοία. Παραλαμβάνοντας το βραβείο ο κ. Ρέστης είπε ότι «ήταν μια δύσκολη χρονιά για μας η οποία στέφθηκε όμως με επιτυχία» και πρόσθεσε με νόημα: «Ο ουρανός δεν είναι το όριο για εμάς» και στη συνέχεια έκανε αναφορά στον πρόωρο χαμό του πατέρα του, λέγοντας: «Ο πατέρας μου έφυγε νωρίς, αλλά θα συνεχίσουμε το όνειρό του».Σήμερα, διαχειρίζεται έναν στόλο από 70 πλοία, από τα οποία τα περισσότερα είναι μεταφοράς ξηρού φορτίου. Πριν από έναν χρόνο είχε κλείσει συμφωνία να κατασκευάσει σε κορεατικά ναυπηγεία δέκα δεξαμενόπλοια, με δικαίωμα να κατασκευάσει άλλα τέσσερα.Η συνολική επένδυση αφορούσε επένδυση 600 εκατ. δολαρίων. Στις αρχές του 2007 παρέλαβε τρία νεότευκτα μεταφοράς ξηρού φορτίου, που η συνολική τους χωρητικότητα θα ανέρχεται σε 53.000 dwt.Τον Ιούλιο του 2005, με τη θυγατρική του εταιρεία Golden Energy, προσπάθησε να αντλήσει κεφάλαια από το χρηματιστήριο του Nasdaq, διαθέτοντας 8 εκατομμύρια μετοχές στην τιμή των 24 με 27 δολαρίων, όμως επειδή κρίθηκε ότι η συγκυρία δεν ήταν καλή, ακύρωσε τις διαδικασίες εισαγωγής.Η προσπάθεια συνεχίσθηκε και τον Σεπτέμβριο του 2005, με στόχο να διαθέσει 7.500.000 μετοχές στην τιμή μεταξύ 19 και 21 δολαρίων, αλλά και πάλι το αποτέλεσμα δεν ήταν ικανοποιητικό και «πάγωσε» για δεύτερη φορά η διαδικασία.Ο κ. Ρέστης δεν έχει πάντοτε επιτυχίες. Ομως, και μέσα στις αποτυχίες, όπως στην περίπτωση της μη ναυπήγησης από τα κινεζικά ναυπηγεία Xiamen τεσσάρων πλοίων, χωρητικότητας 58.000 dwt, που είχε παραγγείλει το 2003, διεκδικεί το κέρδος. Στην προκειμένη περίπτωση απαιτεί να λάβει περίπου 55 εκατ. δολάρια. Πριν λίγες ημέρες πώλησε στη ναυτιλιακή εταιρεία Oceanaut του επίσης Ελληνα εφοπλιστή κ. Χριστόφορου Γεωργάκη, εννέα πλοία, τα οποία θα παραδώσει την προσεχή διετία 2008 - 2009 και πήρε 700 εκατ. δολάρια. Επίσης εξασφάλισε ότι θα πάρει 10,3 εκατ. μετοχές της εισηγμένης εταιρείας Oceanaut, που αντιπροσωπεύουν το 30% των μετοχών της. Εξάλλου ο κ. Ρέστης διαθέτει και μεγάλη συμμετοχή και σε άλλη εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης ναυτιλιακή εταιρεία, την Freeseas του κ. Ιωνα Βαρουξάκη.

No comments: