Monday, September 22, 2008

EFOPLISTES WHO IS WHO

Νίκος Τσάκος
Τον θησαυρό των ναυτικών γνώσεων ο Νίκος Τσάκος το βρήκε στο «οικογενειακό μπαούλο», αλλά και ο ίδιος, από τα 25 του χρόνια, άνοιξε θαλάσσιους δρόμους, ως σύγχρονος θαλασσοπόρος. Ήταν από τους πρώτους που σχεδίασε την είσοδο ναυτιλιακής εταιρείας στο Χρηματιστήριο. Ο Ν.Τσάκος, είναι γιος του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου και της γιατρού Ειρήνης Σαρόγλου και ανήκει στη νέα γενιά των Ελλήνων εφοπλιστών, έχει υψηλή μόρφωση, αλλά και εμπειρία στα πλοία. Σήμερα είναι νυμφευμένος με την κ. Σήλια Κριθαριώτη. Σε ηλικία 14 χρονών, μαθητής ακόμα, μπαρκάρισε και αποτύπωσε στη μνήμη του τις πρώτες του εντυπώσεις από τη ζωή των ναυτικών.
Άλλωστε και ο πατέρας του Παναγιώτης Τσάκος, πριν από τέσσερις δεκαετίες, έφυγε από τα Καρδάμυλα της Χίου και δοκίμασε την τύχη του ως καπετάνιος. Έμελλε η τύχη να γίνει καραβοκύρης. Επίσης, όπως ομολόγησε προσφάτως ο ίδιος ο Π. Τσάκος δεν αντιμετώπισε προβλήματα να προετοιμάσει την διάδοχο κατάσταση στην οικογενειακή ναυτιλιακή επιχείρηση.«Άποψή μου είναι ότι ο κάθε ηγέτης», τονίζει χαρακτηριστικά ο καπετάν Παναγιώτης «οφείλει να προγραμματίζει τη διαδοχή του πολύ πριν εξασθενίσουν ή εκλείψουν οι δυνατότητές του προς τη δράση, για να έχει τον χρόνο και την ευχέρεια κατάλληλης προετοιμασίας της διαδοχής του» και ταυτόχρονα συμπληρώνει: «προσωπικά δεν αντιμετώπισα θέμα επιλογής μοντέλου διαδοχής δεδομένου ότι έχω την τύχη να διαθέτω δύο άξιους φυσικούς διαδόχους, την Μαρία και τον Νίκο».Ο Νίκος Τσάκος στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο φοίτησε στη Σχολή Μωραίτη στην Αθήνα. Στη συνέχεια πήγε στη Νέα Υόρκη όπου σπούδασε οικονομικές επιστήμες στο Columbia University. Όσο χρονικό διάστημα έμεινε στην αμερικανική μεγαλούπολη εργαζόταν παράλληλα και στο γραφείο της οικογενειακής ναυτιλιακής εταιρείας. Η αποφοίτησή του έγινε το έτος 1985. Ο καθηγητής Κώστας Γραμμένος ανέλαβε αμέσως μετά την εξειδίκευσή του στα θέματα της ναυτιλίας στο London School of Economics,όπου πήρε master Degree in Shipping Finance. Μετά από δύο χρόνια, δηλαδή το 1987 η επιστροφή του στην Ελλάδα συνδυάστηκε με την ίδρυση της ναυτιλιακής εταιρείας Global Ocean Carriers, η οποία εισήχθη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.Ανατρέχοντας ο Ν. Τσάκος στα ερεθίσματά του που τον οδήγησαν να πραγματοποιήσει το μεγάλο άλμα για το Χρηματιστήριο θυμάται: «στα μέσα της δεκαετίας του 1980, στις ΗΠΑ, ήταν της μόδας η είσοδος στο χρηματιστήριο εταιρειών διαχείρισης ακινήτων. Σκέφτηκα ότι κάτι παρόμοιο μπορεί να γίνει και για τα πλοία. Ένα πλωτό οικοδόμημα στο οποίο άξιζε να επενδύσει κανείς. Αμέσως μετά το τέλος της στρατιωτικής μου θητείας ξεκίνησα να μελετώ αυτό το ενδεχόμενο. Θα έλεγε κανείς ότι τη μια ημέρα πήρα το απολυτήριο του Στρατού και την άλλη ξεκίνησα τα roadshows». Δεν είναι τυχαίο ότι στο Λονδίνο η μεταπτυχιακή ειδίκευση του ήταν πάνω στη διαδικασίες εισαγωγής ναυτιλιακών εταιρειών στα Χρηματιστήρια. Εκμυστηρευόμενος επισημαίνει για τις πρώτες εμπειρίες του από το Χρηματιστήριο: «Εκείνη την περίοδο η Νορβηγία αποτελούσε μια πολύ καλή επιλογή καθώς διέθετε μεγάλη ναυτιλιακή κουλτούρα και συν τοις άλλοις όλοι αναμέναμε ότι σύντομα θα εισερχόταν στην Ευρωπαϊκή Ενωση» ενώ παράλληλα υπογραμμίζει: «για μεγάλη χρονική περίοδο αισθανόμουν όπως οι πρώτοι χριστιανοί ιεραπόστολοι. Ήμουν απόλυτα πεπεισμένος για αυτό που έκανα, αλλά οι επενδυτές με κοίταζαν περίεργα.Ο Ν. Τσάκος τόλμησε το έτος 1993 να βάλει στο Χρηματιστήριο του Όσλο την πρώτη ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία, την MIF. Διέθετε τέσσερα πλοία συνολικής χωρητικότητας 200.000 τόνων dw. Στη συνέχεια η εταιρεία μετονομάσθηκε σε Τsakos Εnergy Νavigation.Ωστόσο, από τον Μάρτιο του 2002, η εταιρεία στράφηκε στη Wall Street, όπου παράλληλα διαπραγματυευόταν και το χρηματιστήριο στο Όσλο. Τότε διέθετε 26 πλοία συνολικής χωρητικότητας 2,3 εκατ. τόνων dw. Τώρα η εταιρεία διαχειρίζεται πάνω από 70 πλοία, τα 39 με ελληνική σημαία και η συνολική χωρητικότητα του στόλου υπερβαίνει τα 5 εκ. τόνους.Ο Νίκος Τσάκος, ακολούθησε και άλλο ένα δικό του δρόμο. Πρωταγωνίστησε το έτος 2006 , με μαζικές παραγγελίες νεότευκτων παγοθραυστικών δεξαμενοπλοίων να κατακτήσει την πρωτιά στον τομέα αυτό. Το επενδυτικό του πρόγραμμα που ξεπέρασε τα 228 εκατομμύρια δολάρια, ενώ παράλληλα κατέφερε ένα εκπληκτικό ρεκόρ, να πραγματοποιήσει με απόλυτη επιτυχία είκοσι επτά συναλλαγές, είτε αγορές, είτε πωλήσεις, είτε νέες παραγγελίες πλοίων. Το αποτέλεσμα αυτών των επιχειρηματικών του κινήσεων ήταν ιδιαίτερα αποδοτικό, αφού του απέφεραν κέρδη που προσέγγισαν τα 61 εκατ. δολ.. Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο από τις συναλλαγές αυτές ήταν ότι μειώθηκε ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου της οικογενειακής ναυτιλιακής οικογένειας στα 5,7 έτη. Έτσι, το επόμενο έτος, δηλαδή το 2007, ο Ν. Τσάκος, παρελάμβανε ένα πλοίο κάθε μήνα. Πρόσφατα η Tsakos Energy Navigation Limited ανακοίνωσε την τριετή χρονοναύλωση των δύο νεότευκτων δεξαμενοπλοίων τύπου Panamax Selecao και Socrates σε μεγάλη πετρελαϊκή εταιρεία Νοτιοαμερικανικών συμφερόντων. Τα έσοδα από τις ναυλώσεις αυτές αναμένονται να υπερβούν τα 56 εκατ. δολλάρια. Τα πλοία αναμένονται να παραδοθούν στον στόλο της ΤΕΝ τον προσεχή Φεβρουάριο και Μάρτιο. Με την παράδοση των δύο αυτών πλοίων οι ημέρες του 2008 και του 2009, που καλύπτονται από χρονοναυλώσεις διαφόρων τύπων, ανέρχονται στο 82% και 60% αντίστοιχα με μέσο όρο χρονοναυλώσεων τα 2,1 χρόνια ανά πλοίο. Το σύνολο των εσόδων από αυτές τις μισθώσεις προβλέπεται να ξεπεράσει τα 700 εκατ. δολάρια. Ποσό, που διασφαλίζει σε ικανοποιητικό βάθος χρόνου την υψηλή κερδοφορία της εταιρείας. Μάλιστα, για την επίτευξη αυτών των συμφωνιών τόνισε: «Είμαστε χαρούμενοι με την επίτευξη αυτής της συμφωνίας με έναν μακροχρόνιο πελάτη της εταιρείας που θα μας επιτρέψει να εμβαθύνουμε ακόμα περισσότερο την παρουσία μας στην αγορά των πετρελαϊκών παραγώγων. Το επίπεδο, η διάρκεια και η χρονική συγκυρία αυτής της συνεργασίας είναι αντίθετη με την επίδοση των ναυτιλιακών μετοχών το τελευταίο διάστημα που επηρεάστηκαν δυσανάλογα από τις διεθνείς χρηματοοικονομικές αγορές. Ευελπιστούμε ότι ο τομέας μας με τις υγιείς βάσεις που διαθέτει θα εξακολουθήσει να προσφέρει ικανοποιητικές αποδόσεις στους μετόχους». Η αξία της μετοχής της ΤΕΝ στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης πριν λίγες ημέρες ήταν στα 35 δολάρια, ενώ το ανώτατο υψηλό των τελευταίων 52 εβδομάδων είχε φθάσει στα 38,90 δολάρια. Με άλλα λόγια η αύξηση της μετοχής από την πρώτη ημέρα της εισαγωγής της μέχρι την ημέρα που πέτυχε το υψηλότερο ρεκόρ, ήταν 71,5%.

No comments: